2012. január 1., vasárnap

Bejgli recept

Az előbb elfeledtem megírni a receptet.

A receptet Limara blogjában találtam. Mivel több tejterméket is tartalmazott, ezért kicsit átalakítottam.





90 dkg liszt
25 dkg tejmentes napraforgó margarin
12.5 dkg zsír
10 dkg porcukor - sima cukor is megteszi
2.5 dkg élesztő (két csomag száraz élesztőt használtam, gyártmánytól függ, hogy mennyi kell)
2 db tojássárgája (a tésztába)
1 dkg só
1 dl hideg szójatej
kb. 1 dl víz (figyeltem, hogy mennyit vesz fel a liszt)
+ 1 tojás a lekenéshez

Ebből a tésztamennyiségből 6 db bejgli jön ki. A tésztát mérleg segítségével 6 felé osztottam. Mindegyik kb. 27-30 dkg közötti volt. Az első adag kicsit több vizet vett fel, így azok 30 dekásak voltak, a második adag kevesebb vizet vett fel, így azok kb. 28 dekásak voltak.

Minden youtube-os felvételen elhangzott (amiket néztem 1, 2, 3), hogy ugyanannyi töltelék kell bele, mint amennyi tészta. Tehát, ha egy bejgli 28 dkg tésztát tartalmaz, akkor a töltelék is 28 dkg legyen.

A töltelék, ha túl száraz, akkor nehéz elkenni, illetve evésnél is száraz lesz, de ha túl nedves, akkor belül szalonnás lehet a tészta sütés után. Erre érdemes odafigyelni.

A tésztához az összes hozzávalót összeöntöttem, majd összegyúrtam. 6 felé osztottam, majd minden kis gombócot újra gyúrtam (azt olvastam valahol, hogy szebb lesz a végeredmény tőle) és nekiláttam téglalapokat nyújtani.

Beleraktam a megfelelő mennyiségű tölteléket, úgy, hogy körben kb. 2-2 centi sávot szabadon hagytam. (Minden oldalon.) A jobb és bal szélét a tésztának kicsit még tovább vékonyítottam, majd ráhajtottam a töltelékre. Végül nem túl szorosan feltekertem.

Lekentem tojással, majd betettem a hűtőbe, ahol reggelig volt ideje rászáradni a tojásnak és pihenni a tésztának. Reggel újabb réteg tojást kentem rá, majd megszurkáltam, hogy a gőz tudjon távozni sütés közben a belsejéből és ne repedjen szét.

180 fokon 30-32 percet sütöttem, addigra lett olyan színe, hogy jónak véltem.

3 féle tölteléket csináltam: diós, mákos, gesztenyés.

Diós/mákos töltelék

Ez a recept 6 db diós vagy mákos bejglihez való. Én fele-fele arányban csináltam, így mindenből a fele kellett. Kivéve, amit kevesebbre gondoltam. :D

70 dkg mák vagy dió
50 dkg kristálycukor - nálam jó az 40 dkg-nak is. Cukor helyett demerarat használtam, bár biztos lehet édesítővel is.
15 dkg zsemlemorzsa
0.5 l viz
kb. marék mazsola, de ki is lehet hagyni
őrölt fahéj,
reszelt citromhéj és/vagy citromlé

A vizet a cukorral, mazsolával felforraltam, majd levettem a tűzről. Beleöntöttem a diót/mákot, zsemlemorzsát, fahéjat, citromhéjat és félreraktam kihűlni. Kihülés után ildomos csak a tésztába tenni.

Gesztenyés töltelék

Az eredeti, számomra alapvetően tetszetős gesztenyetöltelék receptet a Virágkötő blogon találtam. De pár dologgal ott sem szimpatizáltam, így persze ezt a receptet is csak kiindulási alapnak használtam. A hajszálpontos receptet ennél nem tudom, mert a család ott állt mellettem és mindenki csippenteni szeretett volna (markoló módjára) a gesztenyemasszából. :D

Minden esetre 2 egész kocka gesztenyemasszával kezdtem a tevékenységet. :) Talán olyan 40 deka maradhatott a süti céljára. Lehet, hogy több picit. :D

kb 40 dkg gesztenyemassza (fagyasztottat használtam)
8 dkg vaj
1 púpozott ek. kakaópor
mazsola

Cukrot nem tettem bele, hisz a gesztenyemassza általában eleve édes. Nekem az untig megfelelt. Rum vagy rumaroma sosincs itthon, így az nem került bele, bár az eredeti recept említi. Tejszerű képződmény sem kellett bele, elég lágy lett anélkül is.

Nos, én így készítettem. :)

Nincsenek megjegyzések: