2011. április 17., vasárnap

Tanulás

Hát, ez a tanulás téma újra-újra előjön és azt hiszem, még egy ideig lesz miről írnom. :)

Beiratkoztam a lányokkal a könyvtárba. Ez is megér egy külön bejegyzést.

Kivettünk rögtön pár könyvet, amit olvasástanuláshoz ajánlanak, illetve megkérdeztem, hogy errefelé hogy tanítják a gyerekeket olvasni. Erre a válasz a Jolly Phonics volt. Azaz a gyerekek elé tesznek egy betűt, meg egy képet és ezt az egészet kiegészítik még mozgással is.

Pl. az S betű esetén a kép jellemzően egy kígyó (snake). És miközben mondják, hogy "esz" és "snake", közben a kezükkel rajzolják a levegőbe a kígyó hullámzó testét. Vagy mondjuk az "A" betű esetén, azt kell mutatni, mintha a hangyákat söpörnéd le magadról.

Ilyenkor én kicsit csodálkozok. Hogy lehet társítani az "A" (ejtsd: éj) betűt a hangya (ant, ejtsd ent) szóval? De persze nem ez az egyetlen. Kicsit beleolvastam a módszerbe, és azt írják, hogy a kivételeket, a trükkös szavakat külön kell tanulni. Szerintem az angolban sokkal több a kivétel, mint a szabályokhoz alkalmazkodó dolog. :)

A lényeg, hogy vettem egy kártyakészletet. És most annak segítségével gyakoroljuk a betűk felismerését.

Ekkor Gréti brillírozott.
Krisz kérdezi, hogy mi van a képen. (A képen, egy egyszarvú ló volt.) Gréti válaszol:
-Egy ló, horse.
-De ennek a lónak van egy szarva. - mondja Krisz.
-Tudooooooooom, tudom, magic horse. :)

Nos, a megoldás az unicorn, unikornis lett volna, de nagyon tetszett, hogy a saját angol szókészletével és az egyszarvúkról való ismereteivel alkotott egy kifejezést.

A másik módszer, amit alkalmazunk, hogy a könyveiket nagyon lassan olvasom és hagyom, hogy utánam mondja. Közben szóról szóra mutatom, hogy hol tartunk.

A harmadik módszer, hogy mutatok a könyvben a betűket. Mindet, szépen egymás után. És mondom, hogy melyik milyen betű. Ő velem mondja. Én néha elhallgatok és hagyom, hogy egyedül próbálkozzon, majd újra csatlakozok hozzá.

5 megjegyzés:

agica írta...

Anno a gyakorlatomon lattam olyat, hogy azok a gyerkek, akik nehezen ismerik fel a betuket, azok korbe is jarjak. Pl. lerajzolnak egy nagy A betut a foldre (pl.aszfaltkreta) es a gyerek vegigmegy rajta, hogy jobban tudatosuljon benne. Vagy pl.lencsebol,szarazbabbol kiteszi a betut..

Unknown írta...

Nem semmi, hogy milyen technikák vannak. Ha kell, mindent bevetek. :) De egyenlőre úgy tűnik, hogy halad a megfeszített tempó ellenére is.

Unknown írta...

Nahat micsoda modszerek! :-)
En Bencevel a korahoz kepest jol allok, hol enekeltem neki az ABCDt, hol angolul uvoltozzuk viccesen, a lenyeg, hogy ugy nez ki, emiatt tudja is oket. A kedvencem mikor pl. a kocsiban randalirozunk: T, mint Thomas, A, mint Anya betu, felismer mindent. Viszont leirni meg 1x sem jutott eszebe :) Az oviban majd az euritmiat nyomjak, ott a kezukkel fogjak elmutogatni a betuk alakjat valahogy.. a lenyeg a jatekossag :))

Sz. írta...

Szia Hella,

kineziológusknént jószívvel javasolnám Helga Baureis és Claudia Wagenmann Hatékony tanulás kineziológiával - Hogyan fejlesszük gyermekünk képességeit - című könyvét. Egyszerű, de annál nagyszerűbb és hatásos játékos feladatok vannak a könyvben.

Nagyon jók az Agykontrollos, kifejezetten gyerekeknek szánt CD-k, könyvek, mesekönyvek.
Pl.: CD-k: Észpörgető, Zseninek születtél, Tapsi-Relax, Az erő benned van.
Könyvek: Milton titka, Vidám Tapsi és Mérges Tapsi kalandjai.

A könyvek és CD-k fejlesztik a memóriát, megtanulnak a gyerekek relaxálni, megtanulják a pozitív gondolkodást tehát a megoldáscentrikus hozzáállást.

Szilvi

Unknown írta...

Szilvi, ez is érdekesen hangzik. Köszi az ötletet!