Tegnap egész sok cetlit nyomtak a kezembe. Pl. egy papírt, hogy töltsem ki Szofi kapcsán, hogy mit szeret, mit nem; jelezzem, hogy mikor szeretnék fogadóórára menni (parent eveningnek írták a papíron). Fel vannak tüntetve dátumok és időpontok és azok bejelölésével lehet időpontot kérni.
A Szofiról szóló cuccra fényképet kérnek, meg kérték, hogy nyomtassak ki magunkról is pár képet, hátha azzal tudják vigasztani, amikor elszontyolodik. Tehát kellett vennem egy nyomtatót is. Márkahű maradtam, de elfeledtem, hogy nem szoktak nyomtatókábelt adni. Ááááááááááá .... barnamedve ... mehetek azt is venni ...
Adtak újságot is, amiben a környék programlehetőségei vannak és odaadták Szofi csoportjának a tanmenetét is. Grétiét nem osztották ki.
Ökológia (élőlények és környezet kapcsolatát vizsgálja), apró állatok
- Kommunikáció, nyelv
- A nagyon éhes hernyócska mese feldolgozása
- Instrukciók írása törökméz elkészítéséhez
- Levél írása a rosszkedvű katicának (ez is egy mese)
- A kis Miss Muffet versike végének, illetve a karakternek a megváltoztatása
- A csiga nyomának cikk-cakk könyve - ez nem tom mi :)
- Saját versszakok költése valami Anthony Ant dalhoz. (A weben rákeresve vmi TV sorozat zenéjét találtam. De hogy tutira mi ez, nem tom. :))
- Személyes, közösségi és érzelmi fejlődés
- Szerepjátékok - a kis állatok helytelen kezelése - jó/rossz, következmények megbeszélése
- Beszélgetés arról, hogy a méhek mit érezhetnek, amikor az ember elveszi a mézüket.
- Együttérzés a barátságos katicával.
- A rossz kedvű katica viselkedésének következményeinek kitárgyalása.
- A világ megismerése és megértése
- A hernyó - katica példán keresztül az élet körforgásának megfigyelése
- Gyümisaláta készítése
- Törökméz készítése
- Csigaverseny szervezése :))
- A különböző apró állatok hasonlóságainak és különbözőségeinek felsorolása
- Fizikai fejlődés
- Kollázs összeállítása az éhes hernyó és kaja témában
- Agyag bogarak készítése
- Pókhálóban ülő pók készítése
- Spirál mobil kivágása (vagy hogy hívják), a csiga házának vonalára/mintázatára alapozva
- Kreativitás fejlődés
- Szimmetrikus lepkék festése
- Agyag katicák kifestése (szerintem ezt csinálták tegnap, mert Szofi valami ilyesmit mesélt és csupa festék volt a ruhája)
- Fekete lapra pókháló varrása
9 megjegyzés:
Az írás hogyan történik az ő korában?
Najo, ez lesz mara az utcso bejegyzesem, megigerem.
Elvileg a gyerekekben 6-7 eves korukra fejlodik ki az iras KEPESSEGE. Amikor a kezugyesseg es az agyfeltekek mukodese az intellektualis kepessegekkel egyutt ugy kibontakozik, hogy a gyermek KEPES nekiallni irni, kulonosebb eroltetes nelkul.
Gyermekenkent nyilvan valtozo, de altalanossagban ez elmondhato.
Itt sem igazan ertem, mikor 5 eves gyerekek ele laptopot tesznek a privat iskolakban, holott meg kezzel irni SEM tud. Szamomra ez elkepeszto.
ERDEKESNEK talalom ezt az angolszasz rendszert, melyben 5 evesen mar olyan elvarasoknak kell megfelelni, mint pl.iras/olvasas (?), viszont ha azt nezzuk, hogy egy magyar iskolabol, altalanos iskola 3.osztalybol ideerkezo kisgyermek az ausztral oktatasi rendszerben a magyar altalanos iskola 7.osztalynak megfelelo szintig gyakorlatilag semmi tanulassal megallja a helyet.. haaaaaaaaaaaaaat...... vannak eros ketsegeim.
Ilyenkor meg azt szeretnem, hogy barcsak ne beszelgettem volna egy ozzi-magyar kisgyerekkel/szulovel sem ;-)
Ausztráliában sem elvárás az 5 éveseknél az írás-olvasás, hisz 5 évesen még csak az iskolát kezdik el. Sőt, épp ellenkezőleg, nem elvárás tőlük, hogy fél év alatt megtanuljanak írni-olvasni, mint sok magyar iskolában.
Biztos vagyok abban, hogy Sofi esetében is valami mást jelent az írás.
Arról sem vagyok meggyőződve, hogy a magyar rendszer annyira jó, hiába tanítanak nekik olyan sok mindent a gyerekeknek. Volt olyan osztálytársam a gimiben, aki utolsó évben érettségi előtt nem tudta, hogy mikor fejeződött be a II. világháború. Pedig addig néhányszor már meg kellett (volna) tanulnia...
Sztem, ha valaki nem tanul, az nem a rendszer hibaja.
Itt is van olyan ember, aki azt sem tudja, hogy volt egyaltalan vilaghaboru...
En ugy tudom, hogy 6-7 eves kor elott a csontosodas miatt nem szabadna eroltetni az irast. Szoval a ceruza fogasa iras kozben nem tesz jot a gyerekek ujjainaka, vagyis a csontoknak. Bendeguz hat eves es mar irjak a betuket es szamokat. Csak azt nem tudom,hogy minek.Hazi feladat is van heti egyszer, amikor irni kell az elore halvanyan megirt betuket es szamokat. Igaz, ezek nagyobb meretuek, de a ceruzat ehhez mar rendesen kene fogni.
Ó, persze, hogy nem a rendszer hibája, maximálisan egyetértek.
Mindannyian tudjuk, hogy a magyar rendszert is rengeteg vád éri, hogy túl sok mindent akarnak a gyerekek fejébe gyömöszölni, feleslegesen vagy nem akkor, amikor kéne.
A példát csak azért hoztam fel, mert ugyanazt a témát az embernek többször is tanítják, holott talán csak egyszer kellene jól, illetve hangsúlyt fektetni az igazán lényeges dolgokra.
Nem tudom, ismeritek-e azt a videót, melyben egyetemistákat, főiskolásokat kérdezgetnek alapműveltségbe tartozó kérdésekről és a válaszok siralmasok.
Van akkor értelme annyi mindent tanítani? A kevesebb néha több.
Nem akarom védeni az angolszász rendszert sem.
Nekem spec nem tetszik, hogy 5 éves korban kezdődik a suli. Az öcsém 6 évesen sem volt iskolaérett, mi lett volna vele itt, ebben a rendszerben?
Azt meg már csak halkan jegyzem meg, hogy a Fülöp-szigeteken 3 éves kortól kötelező iskolába járni. Bár valószínűnek tartom, hogy akkor még csak óvoda jellegű az "oktatás".
Az sem tetszik, hogy itt először nyomtatott betűket tanulnak meg írni, s csak később a folyamatost. Nem látom az értelmét, de lehet, hogy csak el kéne magyaráznia valakinek.
Minden Ausztráliában élő magyar a Hella blogját olvassa ma? :)
Valoszinu nincs igazan jo rendszer, tobbol lehetne egy jot osszegyurni. Bar ugye a skandinavokrol nagyon jokat hallani, de arrol (meg) nincs szemelyes tapasztalatom.
Ami nekem a magyarral rendszerrel nem tetszett, hogy nem hagytak idot a tudas elmelyitesere. Szinte minden masnap uj anygot tanulnak, igy a regi feledesbe megy. Bizonyos helyeken epokalisan oktattak, ami sztem jo, mert tobb ido jut a tantargyra, igy jobban el tudnak "merulni" benne, de ez az allami sulikra nem jellemzo.
Itt meg az nem tetszik, hogy nagyon a lenyegre fokuszalnak, es mas dolgokba nem kapnak betekintest.
De erre van a szulo,aki majd potolja, amit kell.:)
Egyetértek.
Bár az itteni rendszerről nekem nincs sok tapasztalatom (a férjemnek meg összehasonlítási alapja).
Igen, az otthoni példa rengeteget számít. Hogy hogyan foglalkozol a gyerekkel, mennyire tartod fontosnak a tudást, mennyit tanítod észrevétlenül, illetve mennyire segítesz neki az iskolai feladataiban.
Egyelőre még nagyon okos vagyok a témában, aztán majd ha a gyermekeim járnak iskolába, kiderül, hogy mennyire állja meg a helyét a gondolkodásom :D
Szerintem az írást képletesen értették. A napi munkájukba nem látok bele.
Jó rendszer biztos nincs. De nem is lehetne jót alkotni sem, mivel mindenkinek mások az elvárásai.
És a tökéletes tudással sem mennénk semmire, hisz olyan nincs is. :) Mi a sok, mi a kevés, ki az okos, a buta, a szép, mindez relatív.
De valóban, talán a két rendszer közti mezsgyén kéne járni és jobb eredmény születhetne itt is, ott is.
Megjegyzés küldése